16 May 2011

Pengalaman itu mengajar

Sekejap je dah nak masuk tahun tiga. Ape orang kata, yela makin hari makin meningkat usia.
Pejadah aku nak cuba sampaikan sekarang ni..
Hari ni aku telah belajar satu pengalaman yang bagi aku sangat bermakna dan boleh disimpan sampai aku tua.
Mungkin bagi orang lain hal ni kecik je,tapi bagi aku,aku rasa macam sederhana besar je dugaannya.
Dulu masa aku sekolah,kalau ade masalah,aku cuba nak lari dari masalah.Mungkin sebab jiwa masuk tu macam budak sekolah lagi. So memanglah aku rasa semacam tak berdikari lagi.Harapkan orang yang lagi besar,takpun mak bapak aku sendiri.
------------------------
Sekarang ni aku rasa aku perlu berdikari untuk survivekan diri dalam dunia serba realiti,bukannya plastik.
Mungkin sebab time usia aku dah meningkat ni la,macam-macam dugaan aku terpaksa tempuhi.Kadang-kadang tu rasa nak give up je tapi disebabkan ramai orang yang aku sayang support aku dari belakang,aku cuba nak tempuhi dengan sekuat mungkin.
Dan hari ini adalah salah satunya. Tak perlulah aku cerita lebih detail tentang ini. Yang penting, dugaan sebegini buatkan aku berfikir sejenak dan cuba untuk selesaikan dengan cara yang sebaik mungkin.
Dan mungkin jugalah kali ini nak aku belajar tentang erti hidup yang sebenar.
Satu pengalaman ini ibarat seorang guru.Mengajar kita untuk menjadi orang yang berguna.
Bila banyak pengalaman,ibarat jugalah banyak guru yang mengajar dan membimbing.
Moga Allah permudahkan urusanku ini . Amin.
Oh btw,Selamat Hari Guru untuk semua yang bergelar cikgu. Termasuklah ibu,makcik dan pakcikku.

No comments: