10 October 2013

.. A strength to live

Being the eldest is pretty hard actually.
Parents give high expectations. Your siblings will tend to make you as their mentor to succeed.
And diri aku masih lagi tertanya, am I fulfilling their expectations and needs?
Or just being nobody?

Umur dah cecah 23. Hebat tak hebat laju je putaran dunia.
Allah masih lagi panjangkan umur. Alhamdulillah.
Tapi makin naik usia, banyak benda dah kena start pikir.
Mulalah start memikirkan hal dunia kerjaya sendiri.
Hal perancangan mengumpul duit, untuk perkahwinan sendiri dan juga aset harta.
Berpusing-pusing benda ni saja dari start aku dah dapat surat tawaran bekerja.

'Aku dah besar. Dah kena berdikari dah ni,' bisik hati sendiri.
Tapi how am I suppose to convince everyone yang aku sebenarnya dalam persediaan.
Persediaan untuk hidup sendiri dengan penuh yakin.
Muka ni nampak childish sangat ke sampai orang pun dah tak nampak aku ni boleh bawak diri ke tak.
Kadang-kadang aku sendiri pun letih nak yakinkan orang.
No. Bukan nak meninggi diri sebab dah boleh hidup sendiri.

And yet, belum lagi aku nak start hidup baru, ada yang nak jatuhkan semangat.
Ye, perlu untuk aku tau macam mana realiti hidup dekat luar. 
Mungkin aku masih stuck dalam dunia belajar.
Dunia yang tak perlu pikir pape. Just study and succeed. 4 flat perhaps.
Ye, perlu untuk mereka-mereka ini yang sudah bertahun-tahun hidup bekerja berkongsi.
Berkongsi macamana susahnya untuk survive dalam dunia industri. Macamane nak ngam dengan dunia tu.
Tapi tolong. Aku perlukan sokongan. Bukan ketakutan yang belum tentu akan jadi.
Bukan aku taknak percaya. Mungkin boleh berlaku. 
Tapi aku belum mula lagi. Aku nakkan semangat padu.
Baru aku bersemangat nak mula hidup yang baru. 

It feels a total burden. Sebab aku jenis berfikir terlampau jauh.
Bimbang pada benda yang tak sepatutnya.
Imaginasi melampau dengan negativiti.
So please. I just need some strength. 
A strength to live.