24 April 2010

Suara merdu menjadi serak.Aku perlukan petua!

Rude Awakening : Nak nyanyi rock ah camni =.=''
Salam semua..
Bangun pagi tengahari je,aku dapat rasekan tekak aku dah lain macam.Suara yang kalau kebiasaannya memang original suara aku,tapi kali ni dah berubah menjadi serak persis suara rock sejati.Oke itu perasan lebih.
Memula oke lagi,aku terima je kedatangan suara serak2 manja aku dengan hati terbuka.Pasang lagu rock,nyanyi sehabis baik ah,memandangkan suara aku dah serak sebegitu rupa.Lagu2 LP habis aku sapu. Tah sedap ke tak,aku layankan je.Sian budak rumah aku dengar aku menjerit je kan.Hehe..
Tapi sekarang ni aku perlukan petua.Petua nak bagi elok balik suara aku ni.Dah macam katun dah suara aku.Kejap kecik,kejap besar.Sat gi sedap,dan2 jadi buruk balik.Dah macam suara nyah je aku rase =.=' Huih,kalau nak ngorat jejaka melalui talian handphone,mesti kena reject.
------------------------------------
AGENDA PERTAMA
Pencarian petua untuk menghilangkan sakit tekak bermula

Petua2 nak hilangkan rasa sakit tekak ni banyak sebenarnye.Tapi satu petua pun aku tak pernah cuba.Bukan taknak,tapi malas nak cari bahan.Semalam ade seorang anonymous ni menghantar petua kat aku.Taktau sape yang hantar tapi terimas sebab bagi petua kat aku k. ^_^
Sila klik untuk tumbesaran imej yang hebat ^_^

Nanti aku cuba ye.Cam sedap je..Hehe..
Aku rase mesti banyak lagi petua,so aku search la kat google.Klik2,memang banyak ah petua pasal nak hilangkan batuk dan sakit tekak.Tapi aku nak fokus kat sakit tekak je.Ni antara petua2 yang aku sempat bace. ^_^  Sila klik sini untuk petua2 yang lain.
  1. Hilangkan atau elakkan sakit tekak dengan meminum air tomato seminggu 3 kali. Sakit atau perit tekak akan hilang.
  2. Jika menghidap sakit tekak, anda perlu mendapatkan beberapa keping asam keping. Asam keping ini hendaklah dibakar hingga menjadi hangus. Setelah itu ditumbuk dan digaul dengan sedikit air sirih. Setelah itu sapukan pada bahagian tekak anda yang sakit. 

Camane nak sapu kat tekak..?Cam pelik je.Nantilah nak try.

Skrol2 lagi,aku terjumpa petua ni lak.
  1. Atasi suara serak dengan sebuku asam jawa, rendam dan ramas didalam air. Kemudian campur dengan segelas air sejuk. Masukkan ke dalam peti sejuk. Minum dua kali sehari.
  2. Atasi suara serak dengan dua biji bawang besar, Buang kulit dan mesin hingga hancur, tapiskan dan ambil airnya. Minum sekadar dua kali sehari selama dua hari berturut-turut.
  3. Ubati suara serak dengan beberapa biji limau nipis dan mesinkannya dengan dicampur sedikit air lalu dipanaskan, kemudian sedutkan wapnya melalui mulut beberapa kali.
-------------------------------
Disebabkan banyak sangat petua aku tengok,aku rase...
Aku makan ubat batuk jelah.Senang cite.Pastu,pantang. ^_^
(Pantang?Dalam mimpi boleh ah.Tak suke berpantang.Dah tau sakit,hentam air berais.)

Dah EV,sambung belajar ye.

P/S : Ha,korang ade petua tak?Bolehla berkongsi ngan aku k? ^_^

14 comments:

dayangredzuan said...

biasenye minum air asam jawe je..
insyaAllah ok

Emora Valeria said...

DR : Tuh pun dah selalu dengar.esok nak beli ^^

Muhammad Safie said...

mkn obat yer..

Emora Valeria said...

neo : baek incik..hehe

Alynn Notnot said...

air suam! :P

Emora Valeria said...

alynn : terbaek!hehe.

Nabiel said...

pantang mnum coke!!huhuhu
tuh la sbbnye jdi cmnie~=P

ParkAir said...

bleh nyanyi ala2 ramli sarip la ni?

Emora Valeria said...

biel : baek bro..hehe..
parkair : huih dah sampai dah.hhehe.

bintunk ungu said...

anak aku yg nih.. amat tak jage kesihatan.. dala papa jauh nun di atas nih.. haiyhhh..

Emora Valeria said...

BU : Hehe..yela papa oi..huhu..

K2r~90 said...

air asam jawe

K2r~90 said...

oww yek shera cam ne ko kenal alin not2x? dr blogger la ea>?
kami satu teater hehe

Emora Valeria said...

k2r : hehe..t den beli..oh2 alin not2 tuh knl blogger2 je ^_^