07 July 2010

Snap foto stail EV part 2

Rude Awakening : Basah Bumi hari ni..
Salam semua..
Dengan iringan petikan gitar berentakkan lagu Isabella di blog kak Fida Aishah dan hujan yang turun mengikut irama lagu,aku dapat rasakan ketenangan jiwa yang teramat.Ni kalau duk syok bercinta ni,mesti duk layan perasaan sendiri sambil usya kat luar tingkap bilik.
-------------------------
Seperti yang telah aku janji di entri semalam,aku nak sambung lek apa yang aku nak kongsi dengan korang.So kali ni,aku nak tunjuk camane aku edit gambar aku menjadi nampak lagi menarik.Oh takde vlog tutorial kali ni sebab step dia mudah je untuk korang ikut.
Contoh gambar yang aku nak amik ialah gambar ni.Aku baru tangkap masa hujan tadi.
1. Bukak Photoshop cam biasa.Sekarang ni korang kasi Auto tone dan Auto contrast.Taknak buat pun takpe.Tak wajib ye. ^_^
2. Klik kat LAYER>DUPLICATE LAYER.Nanti dia akan form satu lagi layer dari gambar tu.
Klik untuk tumbesaran gambar yang hebat~
3.Lepas diduplicate,korang tukar blend mode Normal tu ke Soft light kat layer baru tu.Nanti gambar tuh akan nampak gelap sikit dari original.
Nampak perbezaan tak?
4.Dah ubah blend mode tuh,klik kat LAYER>FLATTEN IMAGE untuk satukan gambar.Siap!
Ni basic aku buat selalu untuk kesemua gambar aku edit.Yang lain tuh kalau nak kasi tambah lagi menarik,ikut citarasa korang la.Aku prefer guna Topaz dan Photoscape. ^_^
Hasil selepas diedit sedikit ^_^
Gambar di bawah ni pun aku guna teknik yang sama.
Snap kat luar pagar. ^_^

--------------------
Terbongkar sudah rahsia copek aku ni.So harap korang paham la ape aku sampaikan k?
Selamat Mencuba!

7 comments:

Tengku Mann said...

uish...cepat tol part 2 ni...hehehe...cantik2... :D

Rara said...

Kena cepat Mann,kang terlupa.hehe

ayie said...

wow nice..:)

nabilpotter said...

menarik :)

Rara said...

ayie & nabil,thanks ^_^

afiff edogawa said...

simple je...

Rara said...

kan dah kabo,senang je. ^^.